Kundeservice: Domæne

Læs hvordan du køber domæne og meget mere

Hvordan køber jeg et domæne?

Hvis du er kunde hos DanaWeb, kan du købe domæner gennem DanaWeb. Du skal blot kontakte os på support@danaweb.dk eller tlf. 55 55 55 55 og fortælle os, hvilket domæne du ønsker. 

Hvad er en redelegering af mit domæne?

En redelegering af et domænenavn er en flytning fra en webhotel-udbyder til en anden. Når man registrerer et domænenavn, skal domænet fysisk ligge hos en udbyder. Hvis du allerede har fået et domænenavn registreret hos en anden udbyder, skal dit domæne redelegeres til DanaWeb, hvis du ønsker, at det peger på din hjemmeside hos DanaWeb. 

Hvordan redelegerer jeg mit .dk domæne?

Når dit domæne skal redeleregeres (flyttes) til DanaWebs server, oprettes en anmodning om redelegering til DK-Hostmaster (hvis det er et dansk domæne - ".dk"). DK-Hostmaster giver derefter fuldmægtig af domænet besked via e-mail.

Fuldmægtig af domænet bliver derefter bedt om at bekræfte redelegeringen, hvorefter der går op til 24 timer, før redelegeringen træder i kraft. Hvis du har e-mail-adresser på domænet, skal de oprettes hos DanaWeb inden redelegeringen. 

Du finder en vejledning til redelegering af dit .dk domæne her >> 

Hvorfor bliver min hjemmeside ikke vist på mit domæne (hjemmesideadresse)?

Det kan skyldes flere ting: 

1. Manglende betaling til DK-Hostmaster
Det kan skyldes, at du ikke har betalt den årlige domæneafgift på 45 kr. til DK-Hostmaster, som administrerer danske domæner. Hvis du ikke har betalt, virker dit domæne ikke. Hvis dette er tilfældet, skal du kontakte DK-Hostmaster hurtigst muligt og bede dem om at sende fakturaen for domænet igen. Hvis domænet har været deaktiveret i tre måneder, vil domænet blive frigivet, så andre kan købe det. 

Du kan kontakte DK-Hostmaster på tlf. 33 64 60 60. Se mere på www.dk-hostmaster.dk.

2. Aktivering af domæne
Når domænet er købt, skal du aktivere domænet hos DK-Hostmaster. Du har modtaget brugernavn og pinkode i en mail eller et brev fra DK-Hostmaster. Dit domæne vil være aktivt ca. 24 timer efter aktivering.

Du finder en vejledning til hvordan du aktiverer dit .dk domæne hos DK-Hostmaster >>

​3. Godkendt redelegering

Det kan skyldes manglende godkendelse af redelegeringen af dit domæne. Du skal logge på www.dk-hostmaster.dk og godkende redelegeringen. Du har modtaget en mail eller et brev fra DK-Hostmaster om ændringen af navneserveren på dit domæne. Din hjemmeside vil efter ca. 24 timer være aktiv på nettet.

Hvis ikke ovenstående tre punkter har hjulpet dig til at løse dit problem, eller hvis du har generelle spørgsmål til din hjemmeside, bedes du venligst kontakte DanaWeb på tlf. 55 55 55 55 eller support@danaweb.dk.

Hvorfor er min hjemmeside ikke på nettet, selvom DanaWeb har købt et domæne til mig?

Når DanaWeb har købt et domæne til dig, skal du aktivere domænet hos DK-Hostmaster (hvis det er dansk domæne). Log på selvbetjening hos DK-Hostmaster med det password og brugernavn, der står i brevet fra DK-Hostmaster. Log på og klik på ”Vigtige beskeder” og aktiver dit domæne. Derefter vil din hjemmeside være online i løbet af ca. 24 timer.

3-måneders frist
Når DanaWeb har købt et dansk domæne til dig, er det reserveret i 3 måneder. Du skal derfor aktivere det inden for 3 måneder, da det ellers vil blive ledigt, og andre vil kunne købe domænet.

Udenlandsk domænenavn
DanaWeb registrerer og aktiverer automatisk udenlandske domænenavne.

Herlev Hovedgade 201B​

2730 Herlev​

E-mail: info@danaweb.dk

CVR: 29414815​