Oprette skabeloner og kampagner​ i Mailchimp

Så snart din liste er sat op er du klar til at starte med at bygge en e-mail op til at sende til dine abonnenter. Hos MailChimp kaldes hvert nyhedsbrev for en kampagne. Hver kampagne er bygget op ved hjælp af et forudindstillet layout, som kaldes en skabelon.

I de næste afsnit vil det grundlæggende i at importere eller kode en brugerdefineret skabelon i MailChimp blive dækket ind. Hvis du foretrækker at bruge de indbyggede skabeloner er der i forvejen i MailChimp, er du velkommen til at gå til punktet Oprette en kampagne.

​Oprette eller importere en brugerdefineret skabelon

MailChimp tilbyder en række tilpassede basis skabeloner og skabelontemaer som allerede er udformede. Disse kan bruges som udgangspunkt for e-mail kampagner, men du er ikke begrænset til disse muligheder.

Hvis du vil importere dine egne skabeloner eller oprette brugerdefinerede kodede skabeloner til at hjælpe med at udfylde dit designmæssige og branding mæssige behov, da skal du gå ind under Templates sektionen og klikke på Create Template. Her er du i stand til at indsætte dit egen brugerdefinerede kodet design eller uploade skabeloner fra en HTML eller Zip-fil. Hvis du gerne vil bruge et af vores eksisterende skabeloner som en base for dit brugerdefinerede design, skal du gøre det her. Skabeloner som du opretter her, vil du kunne findes under fanen Saved Templates når du når til trinnet Template settings i Campagne Builder.

OBS: For at tillade brug af MailChimps visuelle redigeringsværktøj, skal du kode dine skabeloner vha. MailChimp Template Language

​Oprette en kampagne

MailChimp kampagnebygger hjælper dig igennem opbygningen af en kampagne, trin for trin. Når det er tid til at designe din kampagne, (hvis du ikke bruger en uploadet skabelon) vil du finde en lang række grundlæggende e-mail layouts du kan tilpasse nemt uden HTML-viden.

Mange af de layouts der er bruger en træk-og-slip-funktion, som gør det nemt at tilføje, flytte, slette eller redigere indholds blokkene. Hvis du ønsker at bruge det samme layout igen senere kan du gemme dit design som skabelon til fremtidige kampagner.

For at komme igang klikker du på Create Campaign fra enten Dashboard eller menuen Campaigns, og vælge hvilken type kampagne du ønsker at oprette.

Klik på billedet for at se det i stor størrelse

  • ​Regular Ol' Campaign er den mest almindelige type af HTML mail som bruges. Du kan designe og tilpasse det designede HTML og almindelig tekst-versioner af disse e-mails og vælge om det skal sendes med det samme eller planlægge afsendelse senere.

  • Plan-Text Campaign. Dette er den mest simple form for nyhedsbrev du kan sende. Disse kampagner indeholder kun tekst og har ingen formatterings muligheder.
  • A/B Split Campaign er et fantastisk stykke værktøj til at teste emnelinjer, Fra navne, sendetider osv. MailChimp sender 2 forskellige versioner af en e-mail til små portioner af din liste, sporer deres præsentationer og sender derefter den "vindende" version til alle tilbageværende abonnenter.
  • RSS-Driven Campaign giver dig mulighed for at automatisere din e-mail marketing ved at kombinere indhold fra et RSS-feed med brugervenlige MailChimp skabeloner. Ligesom de andre kampagnetyper, kan du styre hvornår disse kampagner sendes og hvem der modtager dem.

Der t​ages udgangspunkt i Regular Ol' Campaign. Trinene i kampagnebyggeren vil variere lidt på tværs af andre kampagnetyper, men den generelle opførsel af skabeloner viol forblive den samme.

Når du har valgt kampagne type, vil du skulle begynde at bygge din kampagne op. I Regular Ol' Campaing er det første trin modtagerne. Du kan her bestemme hvilke abonnenter som vil modtage kampagnen. Du kan vælge at sende den til hele listen eller bruge segmenteringsværktøjerne til at sende målrettet indhold baseret på abonnentdata, kampagne eller e-handel aktivitet, gruppe medlemskab, manuel udvælgelse og mere.

I trinnet Setup, skal du beslutte dig for et navn til kampagnen (dette vil ikke være synlig i den sendte kampagne), og indtaste generelle oplysninger såsom e-mailens emne, afsenders navn og afsenders e-mail adresse.

Der er også en række trejdeparts-tracking muligheder inkluderet i Setup, muligheden for at udveksle din kampagne på Facebook, Twitter og godkendelse af afsender.

Næste trin er skabelonen, MailChimp tilbyder en række grundlæggende skabeloner og temaer i hver konto.

Grundlæggende templates giver dig en yderst tilpasset blankt layout, så du let kan tilføje dine egne stilarter og indhold ved hjælp af træk og slip-funktionalitet i E-mail Designeren. Følgende grundlæggende layouts er tilgængelige:

Klik på billedet for at se det i stor størrelse

  • ​1 kolonne
  • 1 kolonne - stribet
  • 1:2 kolonne
  • 1:2 kolonne - stribet
  • 1:3 kolonne
  • 1:3 kolonne - stribet
  • 2 kolonner
  • 2 kolonner - stribet
  • 2:1 kolonner
  • 2:1 kolonner - stribet
  • Venstre sidebar
  • Højre sidebar
  • Simpel tekst

Den eneste forskel på ​stribet og normale skabeloner er deres udseende. De ikke stribede skabeloner har en solid farve og har en defineret grænse. Stribede skabeloner vil have en stribe af farve, som strækker sig på tværs af siden og indeholder sidefod.

Herlev Hovedgade 201B​

2730 Herlev​

E-mail: info@danaweb.dk

CVR: 29414815​